Search

7 skills som gör dig till en bättre stigcyklist

burst
Cykla nerför är roligt, med ibland lite svårt. Det är stenar i vägen, hopp, broar och så blir det plötsligt brant nerför – HJÄLP! Vi har fått hjälp av Victor Brandén som jobbar i sportshopen i Hamra. Han blev med Miniguiden ut en eftermiddag för att ge lite tips. Häng med!
Res dig upp

Börja med att resa dig upp ur sadeln, böj lätt på knäna och ställ pedalerna vågrätt. Fördela kroppstyngden på ben och armar. När du står upp får du bättre balans och reagerar snabbare inför alla hinder – utan att tappa balansen. Och du kan utnyttja hela kroppen för att dämpa stötarna från underlaget.

Se upp och fram

Många stirrar blint på framhjulet för att försöka klara alla utmaningar som dyker upp. Håll uppsikt 3–5 meter längre fram så att du hinner se alla hinder som dyker upp och så att du lättare kan planera och välja rätt väg.

Böj armbågarna

När stenar, rötter och gropar ger en massa stötar mot cykeln så gäller det att dämpa skakningarna. Böj armbågarna extra mycket och göra sig så bred som möjligt. Vinkla därför ut armbågarna.

Om du vinklar ut armbågarna får du kontroll över styret och det är inte lika stor risk att sladda med framhjulet.

Ta ner farten innan svängen och ha tryck på foten på utsidan. Vinkla cykeln men försök att ha kroppen lodrätt.
Kurvtagning 

Försök bromsa före själva svängen, eller bromsa jämt genom hela svängen till att börja med. Panikbromsning och låsta hjul ger dig ofta sladd. Målet ska vara att kunna svänga utan att bromsa.

Ha trycket på utsidan av cykeln genom kurvan. Cykeln ska luta inåt och kroppens position ska vara lodrät. Det är bäst grepp på däcken när de ligger lodrätt mot kurvan. Du ska följa kurvans lutning med cykling.

Gör kurvan så stor som möjligt i förhållande till din fart. Tänk stort och mjukt till en början, efterhand lär du dig att gena genom kurvan och ta snabbaste vägen.

Blicken långt fram och pröva dig fram, håll en relativt hög linje för att inte tappa farten. 

Om det är byggda lite högre och brantare berms (lutande vallar) där du kan köra fort kan du ligga vinkelrätt med lutningen i princip, är det naturliga berms som är låga behöver du troligen lägga vikt på ytterpedalen och sänk den samt tryck över höften på den sidan.

För att förhindra att få för mycket vikt framöver, placera rumpan bakom sadeln och håll blicken framöver.
Nerför branta  backar och stenar

Att bestäm sig för att köra är kanske det allra viktigaste, det är inte läge att tveka eller ändra sig när man är på väg ned…

Alla är rädda för att åka fram över cykelstyret och det gör att många bromsar för mycket när de kör utför branta utförsbackar. Flytta rumpan bakom sadeln när det lutar brant utför. Ju brantare backen är, desto längre bakåt och ned mot bakdäcket ska du sitta. 

Ett trick är att vinkla ned hälarna på skorna. Håll blicken på linjen en bit fram, stirra dig inte blind precis vid ditt framdäck. Håll självförtroendet inakt och var mjuk och följsam i kroppen när du rullar ner. 

Sträck på armarna för att komma tillräckligt långt bakåt. Det är nästan omöjligt att åka över styret med så mycket bakvikt.

Cykla upp-för branta backar

I motsättning till när du cyklar brant nerför, ska du när du ska brant uppför föra fram rumpan på den smalaste delen av sadeln. Pressa så ned kroppen mot styret samtidigt som du drar styret till dig. Det är den optimala klättringspositionen. Med kroppstyngden på bakhjulet så behåller däcket greppet. Men eftersom du har mest tyngd på framhjulet stegras inte cykeln och du kan styra normalt.

Hopp och kaninhopp över hinder 

Att hoppa är alltid lite läskigt att börja med, så ta det lugnt och öka farten gradvis. När du känner dig redo att hoppa, stå stadigt på cykeln och ha blicken långt fram. När du kommer fram till hoppkanten kan du rycka lätt i framhjulet så att du går plant över kanten. Helst vill man komma ut över kanten för att sedan låta cykeln vinkla sig något nedåt så att fram- och bakhjul tar i backen samtidigt. ­Fördelningen av krafterna blir då jämnare plus att man då har bästa möjliga kontroll på cykeln och situationen. 

Bunny-hop är något som gör stigcyklingen så otroligt mycket roligare. 

En spång dyker upp framför dig och det bästa är att forcera hindret. När framhjulet når ända fram till hindret drar du hårt i styret så att hjulet lyfts. Tänk på att framhjulet ska peka rakt fram när det sätts ned på marken igen.

Men bunny hop kommer du över spångar, du kan poppa över stenar, du får bättra balans och höjd på såväl byggda som naturliga kickar. Ska du bara ska lära dig en sak från den här listan så är nog kaninhoppet det som kommer att ge dig mest glädje.

Bunnyhop över hinder
Close
Miniguiden © Copyright 2020. All rights reserved.
Close
Translate »