Den vinter som vi längtat så mycket efter gjorde entré relativt tidigt i år, nu ligger snön djup, spår och pister prepareras för fullt. Nu väntar vi bara på den stora ”vintervandringen” av förhoppningsfulla turister hit till Funäsfjällen. I det här numret av Miniguiden möter vi Martin Letzter, VD för Ramundberget Alpina Drift AB som berättar om verksamheten vid Vägs ände, dvs i Ramundberget.
Text : Michael Althin | Foto: Ramundberget
Hejsan Martin, så fint att du har tid att träffa Miniguiden i ett sånt här fantastisk vinterlandskap som ligger framför oss idag.
Jag antar att du och din personal har fullt upp inför den kommande högsäsongen?
– Vintern har verkligen börjat för oss på bästa möjliga sätt. Våra längdspår öppnade redan under höstlovet och uppe i anläggningen har pudret redan sedan november legat midje-djupt på sina ställen. Så allt är riggat och klart för att kunna erbjuda en snörik och helt fantastisk midvinterupplevelse för alla våra förväntansfulla jul- och nyårsgäster. Allt talar för att detta kommer bli den bästa decembermånaden för skidåkning, såväl utför som på längden, i mannaminne, uttrycker Martin.
Det är ganska precis ett år sedan du tillträdde på den här posten som VD. Du har alltså med råge passerat de hundra dagar som ofta benämns som de viktigaste för en ny ledare. Hur har det gått om du får säga det själv?
– Ja, tiden sedan den 28:e november förra året har verkligen flugit förbi. Men även om det gått väldigt snabbt så har det gångna året gett mig möjligheten att vara med kollegorna, våra gäster och våra samarbetspartners här i Ramundberget, under både en hel vintersäsong och sommar samt höst. Det har gett mig möjligheten att se hur allt fungerar, lära mig vad våra gäster uppskattar och ser fram emot, samt hade velat se ännu mer av här i Ramundberget. Med dessa lärdomar och erfarenheter ser jag nu fram emot att kunna lansera ett par nya idéer och upplevelser. Ett par saker jag brinner extra mycket för till vintern är våra nya skogsleder för barn. Den utglesade skogen i bland annat Västhang som kommer göra offpiståkningen ännu bättre för för våra puderfantaster. Andra aktiviteter såsom snowraceråkning från toppen av fjället och fackelaftnar där man kommer kunna skida ned för fjället med pannlampa och fackla i handen, blir Ramundbergets nya och spännande variant på kvälls-skidåkning till vintern.
När jag läser på om dig, slås jag av att din erfarenhet och bakgrund borde vägt tungt i ”anställningsvågskålen” för ett drygt år sedan. Du kommer senast från Skistar där du arbetade som strategichef, du har även hunnit med några slalomsvängar till andra destinationer. Exempelvis den österrikiska skidanläggningen St.Johann in Tirol och Hemsedal i vårt grannland Norge. På båda dessa orter arbetade du som destinationschef om jag läst rätt. Du har dessutom ett förflutet inom mediebranschen samt arbetat som managementkonsult på Boston Consulting Group. På din meritlista kan jag dessutom läsa att du exempelvis har korsat Svalbard på randonnéeskidor och att du 2006 blev yngste svensk att bestiga Mount Everst.
När du blickar tillbaka till de åren, vad gav dem dig och framförallt, vad tar du med dig hit in till Vägs ände?
– Det jag tar med mig är främst en vilja att kunna skapa och förmedla den typ av skidäventyr som jag själv brinner för och fått förmånen att
uppleva på många olika platser runt om i Norden, Europa och än mer avlägsna fjälltoppar. Att känna att man, oavsett nivå, kan hitta sätt att utmana sig, växa, utvecklas, överraska sig själv och uppleva det våra vänner i Norge så vackert kallar “mestringsfølelse”. Vi har en unika fjällmiljö här i Ramundberget med meterdjup snö, spännande fjäll med allt ifrån de stora fjällvidderna, milslånga högfjällsspåren, den glesa björkskogen eller de spännande rännorna och klipporna. Så det finns verkligen förutsättningar för alla att hitta sin nivå och upplevelse som talar till just dem. Men framförallt så tar jag nog med mig känslan av att vara oerhört lyckligt lottad som har fått möjligheten att arbeta med det jag personligen brinner för allra mest. Samt att dagligen få dela den känslan med mina kollegor och gäster, berättar Martin.
Turismnäringen har precis som många andra branscher det lite tuffare nu. Jag tänker på världsläget med pågående krig, höga bolåneräntor samt en inflation som pressar priserna för oss konsumenter uppåt – vardagsekonomin påverkar många. Hur ser du på den situationen idag, gör ni några strategiska lappkast, eller skruvar ni försiktigt på den nuvarande verksamheten?
– Jag tror att vissa delar av besöksnäringen blev lite dopade under pandemin, som kunde ses som en perfekt storm i positiv bemärkelse – framförallt för oss fjällanläggningar. Att resa till en fjällstuga i egen bil och spendera tid med familjen utomhus på ett tryggt sätt, sågs som positivt i relation till många andra resealternativ. Hälso- och aktivitetstrenden byggde på detta ytterligare. Med förändrade konsumtionsmönster och mycket stark konjunktur hade många människor dessutom väldigt mycket utrymme i sin ekonomi till såväl resor, sportutrustning, aktiviteter och investeringar i fjällnära boenden. Allt detta föranledde ett fantastiskt intresse för den svenska fjällen menar Martin Letzter och fortsätter.
– Blickar vi istället framåt så ser vi sannolikt den närmaste tiden mer av en återgång till perioden innan pandemin, när det kommer till antalet besökare och intresset för fjällen. Men vi hoppas ju såklart att många av dem som kom upp till oss för första gången under pandemiåren kommer välja att besöka oss igen. Samtidigt måste vi se över våra kostnader och verksamhet efter de stora omställningar som pandemin innebar, och våga fortsätta utvecklas och hitta nya sätt att skapa fantastiska upplevelser för våra gäster. Men vi har full respekt för att en resa till fjällen anno 2024 är en betydligt större privatekonomisk “investering” än vad den kanske var under 2021 eller 2022. Då gäller det att vi framöver kan skapa än starkare minnen, upplevelser och valuta för de prioriteringar våra besökare måste göra idag när de besöker oss.
Tillsammans med Tänndalen och Funäsdalen Berg & Hotell är ni de tre största anläggningarna här i Funäsfjällen, en destination där alla känner alla. Konkurrerar ni om samma gäster, eller nischar ni in er på olika målgrupper? Ni kanske utbyter erfarenheter och samarbetar i någon form för att tillsammans utveckla destination Funäsfjällen?
– Det nära samarbetet mellan fjällanläggningarna och Ledbolaget i Funäsfjällen var verkligen något som både förvånat och imponerat på mig sedan jag flyttat tillbaka till Funäsfjällen efter tiden i Norge och Åre. Jag träffar eller pratar i telefon med mina kollegor på Funäsdalsberget och Tänndalen varje vecka. Så sent som förra veckan var vi ute och tog en topptur tillsammans efter jobbet. På en sådan ort är dessa relationer ovärderliga och rent utav nödvändiga för att vi skall kunna driva utvecklingen på ett resmål, som i motsats till Sälen, Åre eller Vemdalen inte bara har en stark aktör som kan sätta visionerna, målen och sedan skriva under checkarna. Här i Ramundberget och Funäsfjällen kommer vi endast framåt när vi arbetar i lag med varandra. Kombinerar vi detta med en sund konkurrens och parter som både kommer väl överens, litar på och trivs i varandras sällskap, samt alla vill framåt – så får vi förhoppningsvis en sund mix där varje anläggnings styrkor och framgångar kan skapa ett allt större attraktionsvärde för området som helhet, avslutar Martin.